Besøg på Struer Museum 2008

Struer Borgerforening fik en god oplevelse på Struer Museum

Struer Borgerforening havde inviteret sine medlemmer til at besøge det nye museum i Struer søndag den 5. oktober. Godt 20 medlemmer mødte op til nogle hyggelige og informative timer på museet.

Formålet med besøget var primært at se og opleve museets faciliteter samt høre om de aktiviteter, der foregår. Museumsleder Torben Holm tog imod i museets “entre” og viste rundt og fortalte på en levende og inspirerende måde om den kulturhistoriske udvikling i Struer og omegn, herunder også B&O’s historie samt et interessant besøg i Buchholtz’ hus.

De fleste deltagere var meget overraskede over Struers historie, der indeholder en mangfoldighed af oplevelser og aktiviteter, både om erhvervslivets udvikling og om de mennesker, der levede og boede i området. Som en deltager udtrykte det: “Det er da utroligt, at Struer har denne baggrund. Jeg bliver helt stolt.”

Struer Borgerforening kan kun anbefale andre at aflægge museet et besøg. Det skylder man sig selv som Struerbo.

Tak til Torben Holm for en god og inspirende rundvisning.

Torben Holm fortæller om egnens tilblivelse.

Deltagerne både så og følte på kajakkernes fantastiske overflader, der har sikret mange medaljer igennem tiden.

Nogle af snedkerne på kajakfabrikken kom fra B&O, hvor man også fremstillede produkter med en høj finish. Her beundrer deltagerne en B&O radio.

Her beundres Jens Søndergaards malerier – kunstneren der fik vandet til at løbe opad!

Så er vi kommet til Byskriveren.

Der lyttes intenst.

Torben Holm demonstrerer den interaktive tidslinie – en genial “opfindelse”, der skal prøves!

Om ålekistens historie og handelen ned gennem Jylland.

Så kom turen til B&O’s historie.

Selv de ældre B&O-modeller ser stadig godt ud.

Lidt venindesnak var der også tid til.

Ku’ du godt tænke dig sådan en? Gad vide hvad den koster?

Mon det er fotografen, de beundrer?

112% opmærksomhed og koncentration da der blev fortalt om det gamle B&O.

B&O’s gennembrud – Eliminatoren.

Torben Holm varmer op til vores besøg i Buchholtz’ hus.

En tiltrængt siddepause – gad vide om der kommer en med noget kaffe?

Johannes Buchholtz havde mange ideer. En af dem var fløjtekedlen, hvor fløjten ikke kunne tages af. Så glemte stuepigen ikke at tage kedlen af, når vandet kogte.

Endelig pause med lidt let mad og noget at drikke – og så lige en snak om oplevelsen.

Det var sør’me en god oplevelse. Jeg tror snart, jeg vil besøge museet igen – måske sammen med børnene…